12/10/16

Για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων το Δ.Σ. του Συλλόγου Π.Ε. "Κ. Σωτηρίου"



Καλωσορίσαμε τα προσφυγόπουλα από το Σούνιο στα σχολεία του Λαυρίου αλλά στο ερώτημα τους : «where are the Greeks» ? Τι θα απαντήσουμε ;



ΑΠ 76- 11/10/16                                             Προς:  Υπ. Παιδείας, Περιφερειακή Δ/νση Εκπ. Αττ., Δ/νση ΠΕ Αν Αττικής , Σχ. Σύμβουλοι, ΔΟΕ, μέλη, ΜΜΕ



Πότε θα μπουν το πρωί στα σχολεία και τα παιδιά από το Κέντρο Πολιτικών Προσφύγων;

Χαιρετίζουμε τους συλλόγους γονέων, τους συναδέλφους των σχολείων 1ου και 2ου ΔΣ Λαυρίου, τους νεοπροσληφθέντες εκπαιδευτικούς, μειωμένου βέβαια ωραρίου, που παρουσιάστηκαν από το πρωί στη Δ/νση, τους ανεπίσημους  αλληλέγγυους (που σήκωσαν το βάρος της στήριξης των προσφύγων στην πόλη χωρίς τυμπανοκρουσίες). Ο σύλλογός μας ήταν εκεί – με εκπαιδευτικούς  που συμμετείχαν σε προηγούμενη φάση  στα μαθήματα που εθελοντικά είχε οργανώσει στο κέντρο υποδοχής την άνοιξη και γνώριζαν τα παιδιά – μαζί με όλους τους ανεπίσημους και τους επίσημους – Δήμο και Διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης, με τη χορωδία του Δήμου.

Η υποδοχή των σχολείων ήταν μια ζεστή αγκαλιά (με χειροκροτήματα, τραγούδια, συμβολικά δωράκια και κεράσματα) για τα ταλαιπωρημένα παιδιά. Η  χαρά ζωγραφισμένη στα μάτια τους μαζί με την αγωνία και την ανυπομονησία για το καινούριο. Μετά τη δίνη του πολέμου, του ξεριζωμού, των κακουχιών,  την απομόνωση τους, έξω από τον ιστό της πόλης, στην κατασκήνωση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης  Σουνίου, το σχολείο φαντάζει επίγειος παράδεισος.

Στο  Λαύριο της εργατιάς, της προσφυγιάς και της μετανάστευσης δεν εμφανίστηκαν οι φασιστικές και ρατσιστικές κραυγές.

Όμως μαζί με τις θετικές εικόνες και την αγωνία να νιώσουν τα παιδιά οικεία και το σχολείο – δικό τους χώρο ανέτειλαν και τα πραγματικά ερωτήματα και οι απαιτήσεις για το τι  πραγματικά χρειάζονται!

Η απάντηση ήρθε από  ερώτηση των ίδιων των παιδιών που όταν καθισμένα πια στις τάξεις την ώρα που έπαιρναν παρουσίες  απευθύνθηκαν σε   δασκάλα του συλλόγου, γνώριμη τους από  την εθελοντική δράση μας στη δομή  του Σουνίου.

«where are the Greeks» ?


Γιατί αυτό που έλλειπε ήταν τα ελληνόπουλα από το σχολείο να υποδεχτούν τα προσφυγόπουλα. Τα παιδιά χωρίς τα άλλα παιδιά, χωρίς παρέα διαφορετική!

Χωρίς ευκαιρία για ιχνηλασία σε καινούργιο τόπο, χωρίς ανταλλαγές , χωρίς μοίρασμα βιωμάτων,  παιχνιδιών! Μια πραγματική γνήσια σχέση μεταξύ των παιδιών – που δεν έχουν υστεροβουλίες και κρυφές σκέψεις. Μια σχέση που θα επιταχύνει της ομαλή ένταξη των προσφυγόπουλων και την πρόοδό τους και στο μαθησιακό κομμάτι για την εκμάθηση των ελληνικών – αυτό λέει η εκπαιδευτική ελληνική και διεθνής εμπειρία. Μια σχέση που θα αποτελεί μάθημα ζωής και για τα Ελληνόπουλα,  μάθημα της επιβίωσης, της αντοχής, της ελπίδας και του αγώνα.

Το λέμε καθαρά. Η επιλογή για το απογευματινό πρόγραμμα είναι επιλογή που αναπαράγει τη γκετοποίηση και την απομόνωση των προσφυγόπουλων. Είναι η άλλη πλευρά, της ίδιας στη βάση αντίληψης με τους ακραίους που κραυγάζουν καθώς και οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι τα παιδιά αυτά ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΣΕ ΕΠΑΦΗ με τα ελληνόπουλα!!! στο ίδιο σχολείο τις ίδιες ώρες.

Αυτή η επιλογή είναι εντελώς ξένη ιδιαίτερα στις περιοχές μας – στο Λαύριο που λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια το κέντρο πολιτικών προσφύγων με τα παιδιά από εκεί να συμμετέχουν με Τάξεις Υποδοχής και διορισμένο δάσκαλο στην κανονική πρωινή λειτουργία των σχολείων. Αυτό περίμεναν τα παιδιά – αυτό όφειλε και οφείλει να κάνει η πολιτεία.



  • Γιατί δεν μπορούσαν αυτά τα παιδιά να έρθουν το πρωί στα σχολεία με βάση και την πλούσια εμπειρία και έπρεπε να περιμένουν τα παιδιά όλη μέρα με τις τσαντούλες τους στην πλάτη για να έρθουν στο σχολείο στις 2μμ ;
  • Γιατί τα παιδιά αυτά ΔΕΝ ΕΓΓΡΑΦΟΝΤΑΙ στη δύναμη του σχολείου ; Θα έχουν άραγε  προοπτική αν κάτι δεν αλλάξει να πάρουν και τον αντίστοιχο τίτλο σπουδών!!!
  • Για το κέντρο αιτούντων πολιτικού ασύλου μέσα στην πόλη του Λαυρίου και τα 37 παιδιά δημοτικού  που διαμένουν εκεί έχει ήδη – με τη συμβολή των Δ/ντων των σχολείων της πόλης, του σχ. συμβούλου και των υπεύθυνων του Κέντρου – γίνει καταγραφή και κατανομή σε 3 τμήματα για την πρωινή ζώνη των  3 σχολείων του Λαυρίου.
  • Γιατί κανένας από τους υπεύθυνους – όσο και αν προσπαθήσαμε και αν απευθυνθήκαμε μέχρι τώρα ως σύλλογος, ΔΕ ΔΕΣΜΕΥΕΤΑΙ με σαφήνεια αν θα λειτουργήσουν οι τρεις τάξεις – ένα τμήμα σε κάθε σχολείο με διορισμένο δάσκαλο  – ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ;
  • Γιατί μένει  θολό το αν θα μεταφερθούν και αυτά τα παιδιά το απόγευμα στις 2μμ, πισωγυρίζοντας και εγκαταλείποντας την πολύχρονη θετική εμπειρία στην πόλη ;

Ως σύλλογος έχουμε καταθέσει από τον Ιούνιο πρόταση για πλήρη ένταξη όλων των παιδιών και των δύο κέντρων Σούνιο και Λαύριο στην πρωινή κανονική λειτουργία με  μία Τάξεις Υποδοχής σε κάθε σχολείο – ισοκατανεμημένα και στα σχολεία της Αναβύσσου και Π – Φώκαιας για το κέντρο υποδοχής του Σουνίου. Καμία απάντηση δεν έχουμε από το Υπουργείο. Με δεδομένη την καθολική πρωινή συμμετοχή των προσφυγόπουλων στα σχολεία, θα μπορούσε να συνυπάρχει υποστηρικτικά η απογευματινή δομή για περαιτέρω βοήθεια μελέτης, δραστηριοτήτων και υποστήριξης των παιδιών.



Κι άλλα αναπάντητα ερωτήματα



  • Γιατί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι μειωμένου ωραρίου συνεχίζοντας και επεκτείνοντας την ελαστική εργασία στην εκπαίδευση. Δεν ξέρουν καν πόσο θα πληρώνονται και αν θα μένει κάτι μετά τα έξοδα μετακίνησης.
  • Γιατί έπρεπε η επίσημη έναρξη να γίνει την ίδια μέρα που παρουσιάζονταν οι συνάδελφοι νεοπροσληφθέντες (ας τους προσλάμβανε δυο μέρες νωρίτερα) μ αποτέλεσμα τη μέρα παρουσίασης τους – στις 9 το πρωί στη Δ/νση να μάθουν, ότι  έπρεπε να πάνε στα σχολεία και να παραμείνουν μέχρι της 5μμ!!!
  • Γιατί οι δ/ντές ειδοποιήθηκαν με τελεσίγραφα τηλεφωνικά το Σ/Κ και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων 1ου και 2ου ΔΣ Λαυρίου έμαθαν το πρωί τον ερχομό των προσφυγόπουλων και παρέμειναν με επιλογή τους να τα υποδεχτούν ;
  • Γιατί η εκπαιδευτικός συντονίστρια του Κέντρου Λαυρίου ενημερώθηκε τηλεφωνικά την Παρασκευή το βράδυ για την απόσπασή της ΜΗΝ έχοντας τη δυνατότητα να έρθει ακόμα και σε επαφή με το χώρο;
  • Γιατί δεν είχε προβλεφθεί το κενό της πριν από την απόσπασή της και υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει την τάξη που μέχρι την Παρασκευή δίδασκε, χωρίς αντικαταστάτη μ’  αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στη λειτουργία του ΔΣ Βάρκιζας και αρνητικές αντιδράσεις των γονέων ;
  • Δεν είναι ΝΤΡΟΠΗ να στέλνονται ως βιβλία για τα παιδιά (!) πακετάκια καμιά 10ρια συρραμμένων φωτοτυπιών που πέρα από την ανεπάρκεια στο περιεχόμενο τους είναι άθλια ακόμα και στην εμφάνισή τους. Κακής ποιότητας φωτοτυπίες που στις εικόνες δεν ξεχωρίζουν καν τα αντικείμενα παρά μια μαύρη μουτζούρα στις περισσότερες εικόνες ; «Θέλουμε να τους δείξουμε πόσο μαύρη είναι η ζωή τους ;»  αναρωτήθηκαν αυθόρμητα δύο δασκάλες που τα είδαν!!!
  • Γιατί δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για την κάλυψη των σχολείων με καθαρίστριες και οικονομική ενίσχυση για τα λειτουργικά έξοδα (θέρμανση κλπ) και βλέπαμε χτες «στο πόδι» συνεννοήσεις τοπικών παραγόντων για να στείλει ο Δήμος συμπληρωματικά για κάποιες ώρες κάποια καθαρίστρια που περισσεύει από κάπου !!!
  • Γιατί δεν πήραν ειδικά μέτρα ώστε να τελειώσει άμεσα η διαδικασία εμβολιασμού και ιατρικού ελέγχου σ΄όλα τα προσφυγόπουλα και έπρεπε με τεράστια προσπάθεια και μετακινήσεις με ΚΤΕΛ στην Αθήνα, να μετακινούνται τα παιδιά με τους γονείς τους σε νοσοκομεία του κέντρου υποβαλλόμενοι σε μεγάλη ταλαιπωρία και καθυστέρηση για να καταφέρουν τώρα να πλησιάζουν στην ολοκλήρωση του για όλα τα παιδιά;
  • Πότε θα γίνουν οι προσλήψεις των ΖΕΠ για τις Τάξεις Υποδοχής στην πρωινή λειτουργία και πότε θα έρθουν στα σχολεία τα παιδιά από όλα τα κέντρα ;



Είναι δεδομένο ότι οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στο Λαύριο θα δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό  για να κάνουν τα προσφυγόπουλα να νιώσουν «σα στο σπίτι τους» !



Αλλά απαιτούμε από το Υπ. Παιδείας και την κυβέρνηση να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μην χρησιμοποιούν την καλή θέληση, τη διάθεση για προσφορά και την  ευαισθησία των ανθρώπων για να «ντύσουν» τα επικοινωνιακά του σχέδια και την πολιτική τους,  που στη ρίζα της διατηρεί τα χαρακτηριστικά της απομόνωσης και γκετοποίησης των παιδιών.

Απαιτούμε έστω και τώρα την άμεση μετατροπή του προγράμματος με ένταξη όλων των παιδιών σε τάξης υποδοχής στην κανονική πρωινή λειτουργία, με όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις γι αυτό.