Στις 9 Νοεμβρίου 2016, μπήκαν τα πρώτα 12 παιδιά προσφύγων στις τάξεις υποδοχής του 8ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης
Εδώ
και έξι μήνες έχει εξαγγελθεί και εδώ και τέσσερις μήνες θα είχε
υποτίθεται αρχίσει, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργείου Παιδείας, η
εκπαίδευση των προσφυγόπουλων με τη δημιουργία απογευματινών σχολικών
τάξεων σε σχολεία της Λέσβου.
Κι ενώ από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν τοποθετηθεί πέντε συντονιστές εκπαίδευσης σε όλες τις δομές όπου μένουν παιδιά προσφύγων, το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ορίσει ούτε τα σχολεία που θα φιλοξενήσουν απογευματινές τάξεις ούτε έχει προχωρήσει στην προκήρυξη θέσεων αναπληρωτών!
Εκτός των υπολοίπων θεμάτων που άπτονται των ανήλικων προσφύγων, για
το πολύ σοβαρό ζήτημα της (μη) εκπαίδευσής τους θα επισκεφτεί τη
Μυτιλήνη την ερχόμενη Παρασκευή ο «Συνήγορος του Παιδιού» Γιώργος
Μόσχος.
Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου Αριστείδης Καλάργαλης ανέφερε στο «Ε» ότι καμία ενημέρωση δεν έχει λάβει για το θέμα από το Υπουργείο Παιδείας. Στο πλαίσιο αυτό, τον ρωτήσαμε για το έργο των συντονιστών εκπαίδευσης στις δομές ανήλικων προσφύγων (Μόρια, Καρά Τεπές, «Ηλιακτίδα»). «Σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση, οι συντονιστές εκπαίδευσης (σ.σ. οι οποίοι έχουν αποσπαστεί από τη θέση που κατείχαν στην εκπαίδευση και έχουν αντικατασταθεί από άλλους εκπαιδευτικούς) συντονίζουν διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες», μας απάντησε.
Στο μεταξύ, οι μεταβολές αναφορικά με τον αριθμό των παιδιών είναι συχνές λόγω των μετακινήσεων αρκετών οικογενειών από τη Λέσβο στην ηπειρωτική Ελλάδα. Είναι κάποια παιδιά που βρίσκονται στις τάξεις υποδοχής τριών δημοτικών σχολείων, αλλά έχει απορροφηθεί με αυτόν τον τρόπο ένα ελάχιστο ποσοστό.
Προς τι η ολιγωρία;
Αναρωτιέται κανείς στο πλαίσιο αυτό, για ποιο λόγο οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας δεν υλοποιήθηκαν και ποιον εξυπηρετούν αυτές οι καθυστερήσεις. Από την άλλη, αυτό που «καίει» όλους όσοι εργάζονται και ασχολούνται με το προσφυγικό είναι τα παιδιά ηλικίας 12 έως 15 ετών, τα οποία έχουν μείνει εκτός διδασκαλίας για τεράστιο χρονικό διάστημα. Όχι μόνο από τότε που υποτίθετο ότι θα έμπαιναν σε τάξη, σύμφωνα με το Υπουργείο, αλλά και από τότε που έφτασαν με τις βάρκες στη Λέσβο! Μήπως η όλη ολιγωρία σχετίζεται με πιθανές αντιρρήσεις που φοβάται η κυβέρνηση ότι θα προκληθούν από την τοπική κοινωνία; Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, πάντως, η σχετική προετοιμασία έχει ξεκινήσει, ενώ εδώ ούτε αυτό συζητιέται προς το παρόν.
Δεν έχει γίνει κατανοητό, επίσης, για ποιο λόγο -εντός των ξενώνων ανηλίκων ή στον Καρά Τεπέ όπου υπάρχουν καλύτερες συνθήκες σε σχέση με τη Μόρια- δεν έχουν ξεκινήσει μαθήματα για τα νήπια ή τα μικρά παιδιά. Φαίνεται ότι εν τέλει ο ανασχηματισμός και η αντικατάσταση του Νίκου Φίλη με τον Κώστα Γαβρόγλου στη θέση του υπουργού Παιδείας τον περασμένο Νοέμβριο επηρέασε σε μεγάλο βαθμό και αυτόν τον τομέα. Κρίσιμη θα είναι και η επίσκεψη του «Συνηγόρου του Παιδιού», που ενδεχομένως θα συγκεντρώσει περισσότερα στοιχεία για το θέμα.
Κι ενώ από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν τοποθετηθεί πέντε συντονιστές εκπαίδευσης σε όλες τις δομές όπου μένουν παιδιά προσφύγων, το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ορίσει ούτε τα σχολεία που θα φιλοξενήσουν απογευματινές τάξεις ούτε έχει προχωρήσει στην προκήρυξη θέσεων αναπληρωτών!
Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου Αριστείδης Καλάργαλης ανέφερε στο «Ε» ότι καμία ενημέρωση δεν έχει λάβει για το θέμα από το Υπουργείο Παιδείας. Στο πλαίσιο αυτό, τον ρωτήσαμε για το έργο των συντονιστών εκπαίδευσης στις δομές ανήλικων προσφύγων (Μόρια, Καρά Τεπές, «Ηλιακτίδα»). «Σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση, οι συντονιστές εκπαίδευσης (σ.σ. οι οποίοι έχουν αποσπαστεί από τη θέση που κατείχαν στην εκπαίδευση και έχουν αντικατασταθεί από άλλους εκπαιδευτικούς) συντονίζουν διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες», μας απάντησε.
Στο μεταξύ, οι μεταβολές αναφορικά με τον αριθμό των παιδιών είναι συχνές λόγω των μετακινήσεων αρκετών οικογενειών από τη Λέσβο στην ηπειρωτική Ελλάδα. Είναι κάποια παιδιά που βρίσκονται στις τάξεις υποδοχής τριών δημοτικών σχολείων, αλλά έχει απορροφηθεί με αυτόν τον τρόπο ένα ελάχιστο ποσοστό.
Προς τι η ολιγωρία;
Αναρωτιέται κανείς στο πλαίσιο αυτό, για ποιο λόγο οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας δεν υλοποιήθηκαν και ποιον εξυπηρετούν αυτές οι καθυστερήσεις. Από την άλλη, αυτό που «καίει» όλους όσοι εργάζονται και ασχολούνται με το προσφυγικό είναι τα παιδιά ηλικίας 12 έως 15 ετών, τα οποία έχουν μείνει εκτός διδασκαλίας για τεράστιο χρονικό διάστημα. Όχι μόνο από τότε που υποτίθετο ότι θα έμπαιναν σε τάξη, σύμφωνα με το Υπουργείο, αλλά και από τότε που έφτασαν με τις βάρκες στη Λέσβο! Μήπως η όλη ολιγωρία σχετίζεται με πιθανές αντιρρήσεις που φοβάται η κυβέρνηση ότι θα προκληθούν από την τοπική κοινωνία; Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, πάντως, η σχετική προετοιμασία έχει ξεκινήσει, ενώ εδώ ούτε αυτό συζητιέται προς το παρόν.
Δεν έχει γίνει κατανοητό, επίσης, για ποιο λόγο -εντός των ξενώνων ανηλίκων ή στον Καρά Τεπέ όπου υπάρχουν καλύτερες συνθήκες σε σχέση με τη Μόρια- δεν έχουν ξεκινήσει μαθήματα για τα νήπια ή τα μικρά παιδιά. Φαίνεται ότι εν τέλει ο ανασχηματισμός και η αντικατάσταση του Νίκου Φίλη με τον Κώστα Γαβρόγλου στη θέση του υπουργού Παιδείας τον περασμένο Νοέμβριο επηρέασε σε μεγάλο βαθμό και αυτόν τον τομέα. Κρίσιμη θα είναι και η επίσκεψη του «Συνηγόρου του Παιδιού», που ενδεχομένως θα συγκεντρώσει περισσότερα στοιχεία για το θέμα.