Η Διακήρυξη της Κεσσάνης

ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ, ΦΟΙΤΗΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΟΥ ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ...

16/4/16

Μόρια: Η ΕΛ.ΑΣ απαγορεύει σε πρόσφυγες να έρθουν σε επαφή με δικηγόρο

Δικηγόρος από τη Λέσβο περιγράφει τα εμπόδια που αντιμετωπίζει, και τα οποία βάζει η ΕΛ.ΑΣ, στην προσπάθειά του να συναντηθεί με πρόσφυγες στο κέντρο κράτησης της Μόρια.


«Ως δικηγόρος έχω επισκεφθεί τις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες αρκετές φορές το hot spot – κέντρο κράτησης στη Μόρια της Λέσβου. Τα προβλήματα που αντιμετώπισα και αντιμετωπίζω είναι:

Πριν από δεκαπέντε ημέρες καλέστηκα για νομική βοήθεια από έναν Πακιστανό πρόσφυγα στο κέντρο της Μόρια. Στη συνάντηση με εκείνον και με άλλους συμπατριώτες του, μου παραπονέθηκαν ότι ζητούσαν από την αστυνομία να κάνουν αίτηση για άσυλο και η αστυνομία δεν τη δεχόταν. Μιλώντας προσωπικά με την αστυνομία βάρδιας, μου δήλωσαν άγνοια για το άσυλο και μου είπαν ότι αυτοί είναι εκεί μόνο για να φυλούν τους κρατούμενους. Μετά από συζητήσεις με τον αξιωματικό υπηρεσίας της αστυνομίας του κέντρου και τον αξιωματικό που είναι υπεύθυνος για το άσυλο, εξηγήθηκε στους αστυνομικούς ότι είναι υπεύθυνοι στο να δέχονται την πρόθεση των κρατουμένων για αίτηση ασύλου.

Την Κυριακή στις 10-04-2016, επισκέφθηκα ξανά το κέντρο στη Μόρια, αφότου με κάλεσε τηλεφωνικά ένας Αφγανός κρατούμενος. Όταν έφτασα στην κύρια είσοδο του στρατοπέδου, οι αστυνομικοί ήταν προκλητικοί. Με λίγα λόγια με πληροφόρησαν ότι είχαν ‘διαταγές’ ότι οι δικηγόροι θα πρέπει να συναντούν και να μιλούν με τους πελάτες τους στεκούμενοι μπροστά από τα κάγκελα της κύριας εισόδου.

Τους ενημέρωσα για το τι προβλέπει ο Ν.4375/2016 και μόνο μετά από την έντονη πίεσή μου, μου έδωσαν τελικά ένα γραφείο για να συναντηθώ με τους Αφγανούς.

Τέλος, σήμερα, στις 13-04-2016 επισκέφθηκα ξανά το στρατόπεδο της Μόρια για να συναντήσω έναν Αφγανό δημοσιογράφο που είναι πρόσφυγας, ένα ζευγάρι Κούρδων προσφύγων και τον Αφγανό που είχα μιλήσει την προηγούμενη Κυριακή. Ξανά, οι αστυνομικοί στην είσοδο ισχυρίστηκαν ότι οι οδηγίες που είχαν ήταν ότι οι δικηγόροι θα πρέπει να συναντούν τους πελάτες τους στην κύρια είσοδο (και φυσικά παρουσία όλων αυτών των αστυνομικών). Ανέφερα ξανά τον Ν.4375/2016 και τα δικαιώματα κατοίκων τρίτων χωρών σε νομική βοήθεια και μετά μου ζήτησαν να υποβάλω γραπτό αίτημα αν ήθελα να δω αυτούς τους κρατουμένους σε γραφείο του αστυνομικού σταθμού της Μυτιλήνης. Μετά μου ζήτησαν να τους δώσω μια γραπτή υπεύθυνη δήλωση από τους πελάτες μου. Εξηγώντας ότι οι ‘πελάτες’ μου βρίσκονται υπό κράτηση και αυτή θα ήταν η πρώτη φορά που θα τους συναντούσα, άρχισαν να με στέλνουν από γραφείο σε γραφείο. Μετά από μια ώρα ήταν τελείως αδύνατο να συναντήσω αυτούς που ζήτησαν νομική βοήθεια γιατί προφανώς είχαν καταχωρηθεί λανθασμένα (ανορθόγραφα) στον υπολογιστή, ένα πρόβλημα το οποίο έχω συναντήσει τουλάχιστον δέκα φορές τις τελευταίες μέρες.

Τελικά, μετά από τόσες ημέρες, ‘κάποιος’ πρέπει να ενημερώσει την αστυνομία σχετικά με τον νέο νόμο 4375/2016 για τα δικαιώματα των ανθρώπων που κρατούνται σε αυτό το στρατόπεδο – φυλακή αλλά και φυσικά για τα δικαιώματα των δικηγόρων που θέλουν να συναντήσουν τους πελάτες τους.

Εμμανουήλ Χατζηχαλκιάς»